CRITERIA AND METHODS OF EVALUATING THE MECHANICAL CONDITION OF THE RAIL STEEL AND THEIR EXPERIMENTAL VERIFICATION

L. O. Sosnovskyi, O. O. Kebikov

Abstract


The criterion of mechanical condition of steel, basing on interconnection of a limit of contact fatigue, a limit of mechanical fatigue, a ultimate strength and a hardness. The technique of an estimation of a mechanical condition of a rail steel is developed. Experimental researches of non-thermostrengthened rails after maintenance in conditions of the subway are executed. Character of distribution of hardness on a surface of rolling of the head of a rail is investigated, characteristic zones of its straining are fixed. Microstructural explorations of a material of rails in a superficial zone of contact to a wheel are executed. During the experiments validation of the developed criterion are received.


Keywords


mechanical condition; rail steel; experiment

GOST Style Citations


1. Мелентьев Л. П. Содержание и ремонт рельсов. -М.: Транспорт, 1984.-231 с.

2. Повышение эффективности и надежности работы рельсов: Сб. науч. тр. / Под ред. Л. Г. Крысанова. - М.: Транспорт, 1990. - 133 с.

3. Повышение надежности работы верхнего строения пути в современных условиях эксплуатации: Сб. науч. тр. / Под ред. Л. Г. Крысанова. - М.: Интекст, 2000. - 142 с.

4. Неметаллические включения в рельсовой стали: Сб. науч. тр. / Под ред. Л. А. Смирнова. - Екатеринбург: ГНЦ РФ ОАО «УИМ», 2005. - 151 с.

5. Богданов В. М., Захаров С. М. Современные проблемы системы колесо/рельс // Железные дороги мира - 2004. - № 1. - С. 57-62.

6. Шур Е. А. К вопросу об оптимальном соотношении твердости колес и рельсов // Современные проблемы взаимодействия подвижного состава и пути: сб. докл. науч.-практ. конф. / - М.: Интекст, 2003.-С. 87-93.

7. Кебиков А. А. Экспериментальные исследования остаточных свойств материала рельсов // ТРИБОФАТИКА: Сб. докл. V Междунар. симп. по трибофатике. ISTF-2005. - Иркутск: ИрГУПС, 2005. -Т.1.-С. 484-494.

8. Сосновский Л. А., Об одном критерии состояния рельсов после наработки нормативного тоннажа / Л. А. Сосновский, А. А. Кебиков //Динамика, прочность и ресурс машин и конструкций: Тез. докл. междунар. науч.-техн. конф. / Отв. ред. В. Т. Трощенко. -Киев: Ин-т проблем прочности им. Г. С. Писаренко HAH Украины, 2005. - Т. 2. - С. 322-323.

9. Термически упрочненные рельсы; под ред. А. Ф. Золотарского - М.: Транспорт, 1976. - 264 с.

10. Су син А. А. Химико-термическое упрочнение высоконапряженных деталей. - Мн.: Белорусская наука, 1999. - 175 с.

11. Хейвуд Р. Проектирование с учетом усталости. - М.: Машиностроение, 1969. - 504 с.

12. Трощенко В. Т. Сопротивление усталости металлов и сплавов: Справочник/ В. Т. Трощенко, Л. А. Сосновский - Т. 1, 2. - Киев: Наукова думка, 1987.-510 с, 825 с.

13. Сосновский Л. А. Износоусталостные повреждения и предельное состояние силовой системы типа колесо/рельс // Вестник БелГУТа: наука и транспорт. - 2001. - № 2. - С. 100-104.

14. Sosnovskiy L. A. Tribo-Fatigue. Wear-fatigue damage and its prediction (Foundations of engineering mechanics). - Springer. - 2004. - 424 p.

15. Школьник Л. M. Методика усталостных испытаний. - М.: Металлургия, 1978. - 302 с.

16. Тихомирова Л. Б. Влияние условий механической обработки на кинетику зарождения и распространения усталостных трещин в головке рельса / Л. Б. Тихомирова, А. С. Ильиных // Материалы Все-росс. науч.-техн. конф. - Красноярск, 2005. -С. 288-292.





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

ISSN 2307–3489 (Print)
ІSSN 2307–6666 (Online)