MODELING OF SHOCK INTERACTION BETWEEN WHEEL AND RAIL

V. I. Prykhodko

Abstract


 Description of the mathematical model of wheel/rail impact interaction has been given in this paper. In this, the impact action can be regarded both as elastic and viscous.


Keywords


shock interaction; wheel; rail

GOST Style Citations


1. Петров Н. П. Влияние поступательной скорости колеса на напряжения в рельсе // Записки РТО. – 1903. – №2. – С. 27–115.

2. De Pater A. D. The Approximate Determination of the outing Movement of a Railway Vehicle by Aid of the Method of Krylov and Bogoliubov // Applied Scientific Research. – Section A, vol. 10. – 1961. – Р. 203–228.

3. Kalker J. J. On the Rolling of Two Elastic Bodies in the Presence of Dry Friction // Doctoral Thesis Delft Technological University. – 1967. – Р. 120–122.

4. Лазарян В. А. Динамика вагонов. – М.: Транспорт, 1964. – 256 с.

5. Лазарян В. А. Устойчивость движения рельсовых экипажей / В. А. Лазарян, Л. А. Длугач, М. Л. Коротенко. – К.: Наук. думка, 1972. – 193 с.

6. Лазарян В. А. Устойчивость движения железнодорожных экипажей с двойным рессорным подвешиванием / В. А. Лазарян, М. Л. Коротенко, В. Д. Данович // Науч. тр. ДИИТ. – Д.: ДИИТ. – 1966. – Вып. 59. – С. 45–51.

7. Данович В. Д. Пространственные колебания вагонов на инерционном пути: Дис... докт. техн. наук: 05.22.07. – Д., 1981. – 465 с.

8. Блохин Е. П. Математическая модель пространственных колебаний четырехосного рельсового экипажа / Блохин Е. П., Данович В. Д., Морозов Н. И.; Днепропетровский институт инженеров железнодорожного транспорта. – Днепропетровск, 1986. – 39 с. – Рус. - Деп. в ЦНИИТЭИ МПС 29.09.86, №7252 ж.д.

9. Коротенко М. Л. Дифференциальные уравнения пространственных колебаний четырехосного вагона с учетом конечной жесткости кузова и инерционных свойств основания / М. Л. Коротенко, В. Д. Данович // Проблемы механики наземного транспорта: Межвуз. сб. науч. тр. – Д.: ДИИТ. –1973. – Вып. 199/25. – С. 3–13.

10. Вериго М. Ф. Взаимодействие пути и подвижного состава / М. Ф. Вериго, А. Я. Коган. – М.: Транспорт, 1986. – 560 с.

11. Ушкалов В. Ф. Статистическая динамика рельсовых экипажей / В. Ф. Ушкалов, Л. М. Резников, С. Ф. Редько. – К.: Наук. думка, 1982. – 359 с.

12. Мямлин С. В. Моделирование динамики рельсовых экипажей. – Д.: Новая идеология, 2002. – 240 с. 13. Вершинский С. В. Динамика вагона / С. В. Вершинский, В. Н. Данилов, В. Д. Хусидов. – М.: Транспорт, 1991. – 359 c.

14. Шеффель Г. Устойчивость при вилянии с боковым относом и способность подвижного состава вписываться в кривые // Ж. д. мира. – 1974. – № 12. – С. 32–46.

15. Мямлин С. В. Математическая модель движения колеса по рельсовой нити // Транспортні системи і технології: Зб. наук. пр. КУЭТТ: – К.: КУЕТТ. – 2003. – Вип. 1, 2. – С. 154–156.

16. Мямлин С. В. Математическая модель пространственных колебаний пассажирского вагона в обычной постановке / С. В. Мямлин, В. И. Приходько // Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. – Луганськ, 2006. – № 7. – С. 266–276.

17. Тимошенко С. П. Прочность и колебания элементов _____конструкций. – М.: Наука, 1975. – 704 с.

18. Аппель П. Теоретическая механика. Т II. – М.: Физматгиз, 1960. – 487 с.





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

ISSN 2307–3489 (Print)
ІSSN 2307–6666 (Online)