THE ALGORITHM FOR DETERMINING GYROSCOPIC FORCES AND MOMENTS IN THE INTERACTION WHEEL SET SPEED OF THE CARRIAGE AND RAIL

V. V. Kravets

Abstract


The algorithm of an estimation of gyroscopic forces and moments arising at interaction of wheel pair of the highspeed car and a rail is offered. The algorithm is based on application of the nonlinear differential equations of spatial movement in the form Euler-Lagrange and experimental information about kinematics parameters of movement of wheel pair formed by nonplatform inertial system.


Keywords


gyroscopic force; wheelset; high-speed carriage; rail

GOST Style Citations


1. Кірпа Г.М., Дьомін Ю.В. Пасажирським перевезенням – швидкість і комфорт // Залізничний транспорт України. 2004. – № 4. С. 4-7.

2. Мямлин С.В. Моделирование динамики рельсовых экипажей. − Д.: Новая идеология, 2002. − 240 с.

3. Эдвардс А.Ж. Бесплатформенные инерциальные навигационные системы // Вопросы ракетной техники.−1973.−№ 5.−С.47−70.

4. Лысенко Л.Н., Кравец В.В. Симметризованный подход к представлению тензора инерции составных асимметричных объектов ракетно-космической техники. // Вестник МГТУ. Сер. Машиностроение.−1996.−№ 1.−С.36−45.

5. Лурье А.И. Аналитическая механика. – М.: Физматгиз, 1961, − 824 с.

6. Бетви Т.С., Голдберг Е.А., Ирвин Г.А. Сравнение различных вариантов блока инерциальных чувствительных элементов для космического транспортного корабля. // Вопросы ракетной техники.−1971.−№10.−С. 60-78.





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

ISSN 2307–3489 (Print)
ІSSN 2307–6666 (Online)